2 de dag Siracusa

11 mei 2019 - Siracusa, Italië

Omdat ons B & B geen ontbijt serveerde, hebben een ontbijt genuttigd op een terrasje direct naast onze B & B. Het was inmiddels mooi weer en de zon stond hoog aan de hemel.               Nadat wij eerst nog even door de mooie smalle straatjes of beter gezegd gangen van de stad te hebben gelopen. Besloten wij om een boottocht rondom Siracusa te gaan maken.

Boottocht Siracusa

Om 12.00 uur konden wij instappen , met nog 2 gasten was het mooi rustig aan boord van het nieuwe bootje waar 9 personen in mee mochten. De ,, de kapitein “ was een alleraardigste jonge man die naar later bleek enthousiast over de geschiedenis van Siracusa kon vertellen. Allereerst vaarden wij onder de 2 bruggen door die de 2 stadsdelen van Siracusa aan elkaar verbinden. De stenen bruggen zijn zo laag dat wij nagenoeg plat op de banken moesten liggen om er ongeschonden onderdoor te komen.                                          Wij vervolgende onze bootreis via een idyllisch haventje naar de open zee om de enorme indrukwekkende rotspartijen te bekijken. Zo kon je in 1 rots de kop van een vis herkennen en in een andere de vorm van een hart (zie foto,s)  Hierna zijn wij nog een grot binnen gevaren , mooi om te zien dat je net boven een onder de waterlijn de lila koraal zag zitten.

Wij vervolgende onze reis weer over zee richting de grote haven. Bij de ingang van de haven vertelde onze kapitein enthousiast hoe Archimedes  met behulp van zijn kennis van de Optica ,met enorme spiegels die het zonlicht weer kaatsten op de Romeinse schepen zodat deze vlam vatten. Ook zijn zelf uitgevonden katapult werd gebruikt ter verdediging van de stad. ( Laatste toelichting heb ik voor het juiste verhaal maar even uit Wikipedia gehaald.}

Na de boottocht besloten wij bij de versmarkt weer een lunch te nuttigen zoals wij de vorige dag ook hadden gedaan en om hiervan een indruk te krijgen nu ook een paar foto,s gemaakt van de gezellige ,rommelige sfeer.

Hop on Hop off tour

Altijd mooi om te doen ,om snel een indruk van de high lights van een stad te zien is een Hop on Hop off tour. Dus na de lunch op gestapt en een tour door de stad gemaakt..             Vanaf de boot hadden wij het enorme gebouw al gezien dit bleek de Santurio Madonna delle Lacrime te zijn. Deze kerk is gewijd aan een beeld van Madonna die plotseling enkele dagen menselijke tranen weende.De kerk is niet mooi maar wel indrukwekkend om te zien.

Na de tour was het weer tijd voor een happy hour en hebben wij heerlijk bij de haven in de zon zitten te chillen.

Hierna een restaurant opgezocht waar het eten niet allen veel te zout was,maar bij aankomst bij ons appartement hadden Roelie em ik allebei last van buikkrampen en zal ik verder maar niet in details treden.