Reis via Masala, Sciacca naar onze bestemming in Agrigento B&B Donna Teresa

8 mei 2019 - Agrigento, Italië

Vandaag een aardige reis voor de boeg om onze volgende bestemming te bereiken, ondanks de afstand (175 km) besloten wij toch om de kustweg te nemen en niet de snelweg .Zo bezochten wij ook nog 2 plaatsen die wij als tip hadden doorgekregen om te bezoeken.

Bezoek Masala

Al rijdende over de mooie bochtige kustweggetjes zagen wij in dit gebied uitgestrekte wijnboom gaarden aan ons voorbij, het gebied rondom Masala is dan ook eenbekende wijn streek. Wij kwamen om ca 11.00 uur in de plaats Masala aan, het kostte eerst even wat moeite om de auto kwijt te raken maar uiteindelijk toch gelukt. Direct bij binnenkomst in het centrum zag je al hoe super netjes en schoon het in deze stad was. Dit kwam voor een groot deel ook doordatde straten volledig van marmer waren en dit er ook nog mooi strak in lag. Aangekomen op een pleintje waar o.a.  wederom een kathedraal stond, hebben wij op het terras (het was inmiddels ca 20 C ) een kopje koffie gedronken. Hierna verder gelopen en in een Italiaans delicatessen zaakje ,natuurlijk een fles Masala wijn gekocht, hier konden wij niet om heen. Daarna nog een stukje door de stad gelopen ,zo kwamen wij nog voorbij een Antiqua Versmarkt met o.a. Kraampjes met Siciliaanse specialiteiten maar met name met verse vis wat hier uitgestalt stond.

Bezoek Selinunte

Selinunte staat niet in de kopregel, maar is nog wel het vermelden waard ,volgens mijn assistente en lieftallige bijrijdster moestdit plaatsje bekend zijn om zijn wilde selderij en de moeite waard om te bezoeken. Omdat wij toch toe waren aan een lunch de afslag maar genomen, helaas was er totaal geen leven in Selinunte en waren er geen bedrijven geopend uiteindelijk hebben wij het vele riet dat wij hier zagen, maar benoemd tot wilde selderij -:) om daarna onze reis te vervolgen naar Sciacca.

Bezoek Sciacca​​​​​​​

Op onze doorreis kwamen wij ook langs het vissers dorpje Sciacca, omdat wij nog steeds geen lunch hadden genuttigd, de auto hier geparkeerd en lopend op verkenning uit naar een restaurantje. Maar dit bleek ook nog niet eenvoudig om die te vinden. wij besloten om maar richting de haven te lopen,maar helaas........ uiteindelijk moesten wij middels vele trappen naar boven waar wij uiteindelijk een restaurant vonden met een mooi uitzicht op de haven. Hier een lunch genuttigd en vervolgens onze reis vervolgd richting Agrigento.

Ik vergeet noch te vertellen dat het gebied van Selinunte en Sciacca totaal verschillen met het gebied van Marsala , waar je rondom Marsala de vele wijnplantages ziet, zie je in het gebied van Sciacca en Selinunte de Olijven plantages met uiteraard ook de Olijven raffinaderijen.

Aankomst Agrigento

Wij waren er in de revieuws over onze nieuwe locatie  al voor gewaarschuwd , dat je schrikt als je de straat in rijdt waar deze B&B met de mooie naam Donna Teresa zou moeten staan . En dat was inderdaad zo, hoge oude flats met balkonnetjes waarop wij ons al zouden zien zitten, nummer 137 was inderdaad zo,n huis, maar toen bleek dat wij op 137B moesten zijn dit was 100 meter verder en ja dan wordt je toch wederom positief verrast. Een mooi uiterst goed verblijf met een vriendelijke jongeman als gastheer met een leuk balkon, weliswaar met uitzicht op de flats, maar hier kan je goed vertoeven .

Na ons te hebben in gekwartierd ( zo noemden wij dat in het leger) hebben wij deze toeristische plaats verkend die bekend is om de oude tempels die hier staan, deze tempels staan aan de rand van de stad en gaanwij de volgende dag bezoeken.

Na heerlijk gegeten te hebben, weer een drukke maar indrukwekkende dag achter de rug.

1. Hilde en Lulof:
    8 mei 2019
    mooie foto's en prachtig eiland. Neem jullie ook nog de route langs de olie raffinaderijen in de havensteden? Daar liggen vooral mijn voetstappen.